torstai 9. elokuuta 2012

Kuluttaja on kuningas

Olen viime päivinä joutunut selvittelemään tilannetta, jossa postittamani paketti on kadonnut vietyäni sen postiin eikä siis ole koskaan saapunut asiakkaalle :( Tämä on ensimmäinen tällainen tapaus Lilla companyn historiassa, mutta ei varmasti (valitettavasti) jää viimeiseksi.

En tiedä, miten hyvin lukijani ovat tietoisia etämyynnin (, johon myös verkkokauppa lukeutuu) suomista oikeuksista kuluttajalle, joten ajattelin niitä hieman kertoilla. Tiedot on otettu suoraan Kuluttajaviraston sivuilta osoitteesta www.kuluttajavirasto.fi.

1. Valtaosalla etämyyntituotteista on 14 päivän peruuttamisoikeus (laskeminen alkaa seuraavana päivänä siitä, kun olet saanut tavaran), jonka kuluessa voit perua kaupan ilman erityistä syytä. Paketin noutamatta jättäminen katsotaan peruutukseksi.
Lilla companyssa toivomme, että asiakas laittaa peruuttamisesta ja tuotteiden palauttamisesta meille sähköpostia, jotta osaamme odottaa palautuvaa lähetystä.

2. Yritys vastaa etämyynnistä ostetun tuotteen palautuksesta aiheutuvista kuluista, jos tavaran voi palauttaa tavanomaisella tavalla postitse.
Palauttaessasi tuotteita meille, merkitse kuoreen teksti:
Asiakaspalautus 
Lillaco / Itellan sopimustunnus 632224
Kyynärönkulma 19

33880 Lempäälä

3. Postimyyntiyrityksen on palautettava rahat 30 päivän kuluessa siitä, kun se on saanut peruuttamisilmoituksen. Jos palauttaminen myöhästyy, ostajalla on oikeus viivästyskorkoon korkolain mukaisesti.
Jos olet maksanut tilauksesi verkkopankista, pyydämme toimittamaan meille tilinumeron joko sähköpostilla tai palautuksen mukana. Jos taas olet maksanut tilauksen luottokortilla, voimme palautaa rahat suoraan kortillesi, mikäli koko tilaus peruuntuu. Sama koskee maksua Joustorahan kautta eli voimme pysäyttää laskutuksen tilauksen peruuntuessa kokonaisuudessaan.

4. Hinnan maksaminen etukäteen sisältää kuluttajalle riskin. Yritys voi lopettaa toimintansa ennen kuin tuote on toimitettu tilaajalle. Toimituksen virhe- ja viivästystilanteissa kuluttaja ei voi käyttää maksunpidätystä keinona saada sovittu tuote tai palvelu myyjältä.
Tuotteiden ennakkomyynnissä on omat haasteensa myös yritykselle, joten olemme tehneet päätöksen, että jatkossa myymme ainoastaan sellaisia tuotteita, jotka meillä on jo varastossa.

5. Myyjä on vastuussa tuotteesta kuljetuksen aikana, esimerkiksi jos tuote katoaa tai vahingoittuu postilähetyksen aikana.
Mikäli tuote ei koskaan saavu asiakkaalle, olemme siitä korvausvelvollisia eli asiakas saa aina joko tuotteet tai rahat takaisin.

Tässä muutamia pääkohtia kuluttajansuojaan ja etämyyntiin liittyen. Verkkokaupassa kuluttaja on kuningas eli shoppailun netissä voi sanoa olevan melko turvallista hommaa, onneksi! :)

P.S. Olipas tuo melko puisevaa "lakitekstiä" Loppukevennyksenä voin kertoa, että Aarrekidin uutuuksia saapuu meille ensi viikolla <3

8 kommenttia:

  1. Ihanaa, Aarrekidiä! :) Tuo oli kyllä hyvä teksti, kiitos siitä! Juuri noita asioita välillä tulee pohdittua.

    VastaaPoista
  2. Aarrekidille <3

    Ajatus tästä lähti, kun menin maanantaina laittamaan yrityksen vakuutuksia kuntoon ja minulta kyseltiin tuotevastuista jne. Rupesin selvittelemään asioita perinpohjin ja samalla tulin ajatelleeksi näitä ihan perusjuttuja verkkokaupan toiminnassa. Ja sitten tietty toi paketinkatoamis -juttu on pakostakin vienyt ajatukset verkkokauppiaan vastuisiin :/

    VastaaPoista
  3. Aarrekid on ihana! Tilasin heidän omasta nettikaupastaan tavaraa muutama viikko sitten, ja yksi tuote jäi heidän huolimattomuudestaan johtuen paketista puuttumaan. Sain sitten korvaukseksi paidan tästä uudesta puutarhassa-mallistosta, se saapui eilen ja on aivan ihana! Ehdoton lempparikuosini tähänastisista Aarrekideista. Tuleeko Lillaan leggingsejä? Entäs onko tässä mallistossa huppareita ollenkaan ja jos on, niin tuleeko niitä? Näitä jo kovasti odotellaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä uusi kuosi taitaa olla mun oma lemppari kanssa :) Noi violetti ja oranssihtava sopivat niin hyvin yhteen. Legginssejä on tulossa. Hupparia ei valitettavasti ole tässä mallistossa ollenkaan, mutta onneksi paljon muuta ihanaa :)

      Poista
  4. Mut eikös posti korvaa yritykselle sen paketin minkä se on kadottanut, jos kerran on ollut paketti? Hyvä toive tuo, että ilmoitettaisiin teille palautuksesta, sillä lakihan ei siihen velvoita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä posti saattaa tuollaiset tapaukset korvatakin. En onneksi ole vielä joutunut asiaan perehtymään, mutta koputan puuta=päätä.

      Olen todennut sen todella hyväksi, jos asiakkaalta tulee s-posti ennakkoon, että jokin tuote tulee palautuksena, koska silloin tiedän odottaa pakettia. Jotenkin tuo nopeuttaa myös palautusketjua, kun tietää, keneltä mitäkin on tulossa :)

      Poista
    2. Tuo on kyllä hienoa jos korvaa yrityksille, yksityisille kun ei välttämättä korvaa. Vaikka kuinka olisi paketti ja siitä pakettilappu! Siis johan järki sanoo, että posti olisi korvausvelvollinen jos sinulla on kuitti lähettämästäsi tuotteesta ja se ei ole koskaan mennyt perille.
      Mutta ei.

      Minulla kävi huutiksessa niin että lähetin takin pakettina. Noin viikon kuluttua huutaja alkoi kyselemään takin perään. Tarkastettuani paketin seurantakoodin, huomasin että paketti on viety viereiseen kaupunkiin! Vaikka siis kirjoitan osoitteet aina tikkukirjaimilla selvästi, ettei ainakaan väärin voi lukea.
      Ei kun selvittämään asiaa postiin ja kävi sitten niin, että pakettia ei silti löytynyt tuosta viereistä kaupungista jonne se koodin mukaan meni. Oli kuulemma ilmeisesti siellä postissa kadoksissa.
      Minun piti täyttää korvausvaatimushakemus, mutta jo postin virkailija ilmoitti että posti ei välttämättä korvaa mitään! Siis täh!!
      Niin selvä postin virhe kun olla ja voi, mutta posti ei ottanut mitään vastuuta. Mitään en koskaan saanut korvaukseksi, käsittämätöntä, mutta totta! Tuli siis todistettua, ettei sillä pakettikuitillakaan tee yhtään mitään, kun suomen posti ei ole korvausvelvollinen edes selvästä omasta mokastaan. :(

      Poista
    3. :( Olipas kurja tilanne. On ihan ymmärrettävää, että virheitä sattuu hommassa kuin hommassa, mutta tottakai sitä toivoisi, että nuo virheellisesti lähetetytkin paketit löytyisivät jostain jossain vaiheessa. En ole minäkään saanut vielä mitään infoa tuosta kadonneesta paketista, liekö sekin jää teille tietämättömille? :/

      Poista